انتخابات

امسال اولین باری بود که بنده کنشگری آشکار انتخاباتی داشتم، اما متوجه شدم معیارهای بعضی در انتخاب به اندازه ۱۴۰۰ سال گزشته پیش پا افتاده یا غیر اخلاقی است.

هر تصمیم کوچک و بزرگی در این زندگی امتحانی در پیشگاه خداست. چه اینکه این تصمیم برای انتخاب رهبر یا مدیر یک جامعه باشد.

انتخاب مردم تاریخ شیعه را رقم زد

شیعه همواره به انتخاب مردم باخته است. مردم بعد از پیامبر ص با معیار های بسیار پیش پا افتاده و ظاهرا منطقی کامل ترین بشر را کنار گزاشتند.

برای مثال جوان بودن و خوش خنده بودن و اهل جنگ بودن مولا دلایلی به ظاهر منطقی بود که برای کنار گزاشتن حضرت علی ع مطرح شد و مردم نادان را راضی کرد.

توجه کنید که آن زمان عموم مردم نمی دانستند که مولا علی ع دارای چه مقام و منذلتی نزد خالق است و به عنوان یک فرد مطرح برای جانشینی پیامبر به او نگاه می کردند. لذا شاید به همین اندازه که انتخاب فرد بهتر در این زمان سخت و گمراه کننده است آن زمان هم تشخیص اصلح برای مردم آسان نبوده است.

همین داستان رای دادن بدون پشتوانه فکری و فلسفی و اعتقادی قوی به امام حسین ع هم علت اساسی تنها ماندن او بود. بعضی از مردم امام حسین ع را صرفا گزینه ای مطرح در برابر یزید می دیدند که مانند یزید ظالم نباشد. در نتیجه بیشتر بخاطر راحتی خودشان به امام حسین ع نامه نوشتند تا از دست یزید رها شوند.

امروز مقام آن بزرگان برای ما آشکار است، اما در آن زمان مردم مجبور بودند با همین معیار های عادی و فکر عقل خودشان انتخاب درست را پیدا کنند.

مردم همان مردمند

اکنون اما در انتخابات ریاست جمهوری، اینکه برخی از مردم برای دفاع از انتخاب خودشان استدلال کافی و محکم نداشتند مرا آزار می داد.

در این انتخابات به صورت واضح نمودارها فریبکارانه جلوی دوربین بالا میرفت ولی مردم به سادگی از کنار این موضوع عبور می کردند.

یا رفتار قومیتی برخی از مردم که عشیره و قوم فرد در رای دادن به او موثر باشد.

معیار دیگر پیروان افراد بود که برخی از مردم نسبت به همراهان و پیروان نامزدهای انتخابات بی دقت بودند.

یا در موردی که بنده پرسیدم علت رای دادن شما به فلان نماینده چیست و آن عزیز پاسخ داد او لوتی منش تر است.

هدف مطلب

تا زمانی که معیار مردم در انتخاب رهبر جامعه اصلاح نشود، حضور امام دوازدهم میسر نخواهد بود. چرا که ممکن است در صورت حضور ایشان به دلیل عدم توانایی مردم در تشخیص افراد اصلح، سرنوشتی مشابه امام حسین ع برای او رقم بخورد. معیار مردم باید اصلاح شود تا در صورت حضور امام زمان ع دیگر تنها نماند.


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *