فدراسیون پارکور جهانی برای مسابقات تحت نظارت خود سند قوانین داوری وضع کرده است، اما در مواردی اجازه تغییر یا بروزرسانی موردی این قوانین را به کمیتههای رسمی برگزار کنندگان مسابقات داده است.
مطابق این سند، تمامی داوران باید تائید کنند که نتیجه مسابقه به نفع شخص یا گروهی تغییر نخواهد یافت و حقوق ورزشکاران شرکت کننده حفظ خواهد شد.
هر داور تنها مسئول رسیدگی و امتیاز دادن در راستای مسئولیت خود است، برای مثال داور “سختی” نباید “صحیح زدن” ورزشکار را در نظر بگیرد و تنها باید به سخت بودن حرکات توجه نماید.
سیستم امتیاز دهی باید قابل اندازه گیری بوده و نتیجه امتیازات غیر قابل تردید باشد. ذهنیات داوران و نتیجه کللی عملکرد ورزشکار نباید در قضاوت داوران تاثیر داشته باشد. هر داور امتیازات خود را از 0 تا 10 اعلام میکند.
شاخصها
شاخصهای اصلی قضاوت شامل “سختی”، “صحیح زدن”، تطبیق پذیری” و “پیوستگی” تعیین شدهاند. برای هر شاخص یک نفر داور در نظر گرفته میشود.
مطابق این سند “نوآوری” یا “Creativity” به عنوان یک شاخص مستقل پذیرفته نشده است چرا که به ذهنیت و طرز تفکر هر ورزشکار مرتبط بوده و اساسا هر ورزشکار آن را به شیوه خود انجام میدهد.
به نظر شخصی من، داوران میتوانند امتیاز دهی مرسوم “نوآوری” را در بخش “تطبیق پذیری” لحاظ کنند.
نوید مهاجری
سختی (Difficulty)
حرکاتی که انجام آنها بسیار دشوار باشد.
امتیازات این بخش از 0 شروع میشود.
به ازای هر چرخش داور 0.5 امتیاز در نظر میگیرد. اما برای چرخشهای دوبل مانند Double front flip یا Double twist امتیاز 1.5 در نظر خواهد گرفت.
اجرای حرکات تکراری امتیازی ندارد مگر در مواردی که جهت چرخش 360 عوض شود.
همچنین داور میتواند در صورت ترکیب چند حرکت دشوار با یکدیگر 0.5 امتیاز هم بیشتر از امتیازات اصلی در نظر بگیرد.
برای مثال، یک حرکت Kong امتیاز سختی نخواهد داشت، اما Kong front یا Handspring امتیاز 0.5 دریافت میکند. همچنین Kong Gainer امتیاز 1 و Kong Gainer 360 امتیاز 2 را دریافت خواهد کرد.
بدیهی است که ذهنیت داور در نحوه امتیاز دهی موثر خواهد بود، اما داور باید در نحوه امتیاز دهی خود به یک ثبات دست پیدا کند تا حقوق ورزشکاران ضایع نشود.
صحیح زدن (Execution)
اجرای صحیح و درست حرکات بدون خطا و لغزش.
امتیاز این بخش در ابتدا 10 در نظر گرفته میشود.
در صورت فرود صحیح که میتواند شامل فرود با کمک دست یا اجرای Roll باشد امتیازی کسر نخواهد شد.
در صورتی که ورزشکار لغزش داشته باشد یا مجبور به کنترل خود با کمک دستانش شود 0.5 امتیاز کسر میشود.
در صورتی که ورزشکار سقوط کند یا کاملا کنترل حرکت را از دست بدهد 5 امتیاز کسر خواهد شد.
برای مثال اگر ورزشکار در اجرای حرکات به صورت کنترل شده فرود آید و یا Roll بزند، حرکت بدون خطا اجرا شده و امتیازی کسر نخواهد شد.
اگر ورزشکار هنگام فرود کنترل خود را کمی از دست بدهد و سپس مجدد با روشی مانند Roll کنترل خود را بدست آورد 0.5 امتیاز کسر خواهد شد.
در این بین ممکن است در اجرای برخی حرکات کنترل حرکت به صورت کامل از دست ورزشکار خارج شود اما به نحوی خود را به مسیر بازگرداند داور میتواند 1 الی 2 امتیاز کسر کند.
در صورتی که ورزشکار به صورت کامل سقوط کند و جریان اجرای مسیر مختل شود 5 امتیاز کسر خواهد شد.
تطبیق پذیری (Versatility)
توانایی استفاده از مناطق و موانع محیطی بیشتر و اجرای حرکات در زمینههای متنوع تر که میتواند شامل FreeRunning، Parkour، Tricking & Breakdance باشد.
امتیاز این بخش از 0 شروع میشود.
برای اجرای حرکات به طور رضایت بخش با استفاده از هر یک از مناطق زیر 2 امتیاز در نظر گرفته میشود:
* میله (Bar)
* لبه ارتفاع یا افت (Ledge/drop)
* مانع (Vault)
* دیوار (Wall)
* کف زمین (Floor)
اگر ورزشکار در یکی از مناطق کار سادهای انجام دهد ممکن است تنها 1 امتیاز داشته باشد، لمس یا عبور از مناطق هم امتیازی نخواهد داشت.
برای مثال اگر ورزشکار بر روی میله حرکت کند این حرکت به صورت کامل رضایت بخش نبوده و 1 امتیاز به علت استفاده از میله دریافت خواهد کرد. در مورد میله، آویزان شدن، اجرای حرکت و فرود میتواند امتیاز 2 را کسب کند.
پیوستگی (Flow)
اجرای حرکات متوالی بدون وقفه در جریان حرکات.
امتیاز این بخش در ابتدا 10 در نظر گرفته میشود.
هر بار که ورزشکار به صورت قابل توجه متوقف میشود 1 امتیاز کسر میشود.
به ازای هدر رفتن هر یک ثانیه اضافی در آن نقطه 0.5 امتیاز دیگر کسر میشود.
اگر ورزشکار برای پاک کردن کف دست یا گچ زدن زمان قابل توجهی را صرف کند 1 الی 2 امتیاز کسر خواهد شد.
در حالت ایده آل، یک داور در نظر میگیرد که ورزشکار تمام مسیر خود را به صورت موثر برنامهریزی کرده است و تمام تصمیمات را از قبل گرفته است و مسیر را با اطمینان و استقامت بدنی طی میکند.
منبع
تصاویر توسط نوید مهاجری در آرتا کلوب
دیدگاهتان را بنویسید