پارکور چه هست و پارکور چه نیست؟

پارکور (Parkour) به معنای هنر جابجایی و به مفهوم حرکت کردن و غلبه بر موانع با بالاترین سرعت و کمترین انرژی است.

جرج هربرت (Georges Hébert)

جرج هربرت (تولد 1875، فوت 1957) افسر سابق نیروی دریایی فرانسه در دیدار از افریقا تحت تاثیر قدرت، توانایی و مهارت‌های بدنی افراد و قبایل بومی قرار می‌گیرد.

بدنشان باشکوه، منعطف، چابک، ماهر و مقاوم بود، آن‌ها مربی ژیمناستیک یا ورزشی نداشتند اما در طبیعت زندگی می‌کردند.

جرج هربرت
جرج هربرت (Georges Hébert)

در سال 1902 در منطقه سنت پیر جایی که هربرت اقامت داشت آتشفشانی رخ داد و او وظیفه هماهنگی نجات حدود 700 نفر از مردم را انجام داد. این تجربه تاثیر عمیقی بر وی گذاشت و ایمان پیدا کرد که مهارت‌های ورزشی بایستی با شجاعت و نوع دوستی ترکیب شود.

هربرت در دانشگاه استاد تربیت بدنی شد و در خلال جنگ جهانی اول و دوم آموزش‌های هربرت توسعه پیدا کرد و به سیستم استاندارد آموزش و تمرین ارتش فرانسه تبدیل شد.

هربرت را باید یکی از اولین بنیانگذاران دوره‌ای به نام ‘parcours’ دانست. سربازان و آتش‌نشان‌های فرانسوی در این دوره آموزش‌های مختلفی برای عبور از موانع می‌دیدند.

دیوید بل (David Belle)

دیوید بل پسر ریموند در یک خانواده آتش‌نشان در سال 1973 متولد شد و تحت تاثیر داستان‌های پهلوانی و قهرمانی قرار داشت. در سال 1997 به همراه دوستانش (که معروف‌ترین آن‌ها سباستین فوکن بود) گروهی به نام Yamakasi تشکیل دادند که در زبان کنگو به معنی روحیه قوی، بدن قوی است. دیوید بل در سال 1998 رشته پارکور را به ثبت رساند.

دیوید بل (David Belle)

بعد از مدتی بین فوکن و بل بر سر عقاید اختلافاتی ایجاد شد که منجر به جدا شدن آن‌ها و ایجاد دو رشته Parkour و Free Running شد.

تفاوت Parkour و Free Running

Parkour و Free Running با یکدیگر متفاوتند. تفاوت این دو از جنبه زیبایی شناختی است. پارکور نوعی فعالیت مفید (efficiency) است، در حالیکه فری‌رانینگ آزادی کامل در حرکت است و اغلب شامل مانورهای آکروباتیک است. اگر چه این دو از نظر فیزیکی مشابه‌اند اما نگرش آن‌ها بسیار متفاوت است.

مهم‌ترین عنصر، هماهنگی و هارمونی بین شما و مانع است، حرکت باید زیبا و خلاقانه باشد. اگر خلاقانه از دیوار عبور کنید بهتر از این است که بگویید من بیشتر خواهم پرید. در آن نقطه چه چیزی هست؟

یک ورزشکار فری‌رانینگ

بدانید که این هنر توسط تعدادی سرباز در ویتنام برای فرار و رسیدن به هدف ساخته شده و من باید این روح پارکور را حفظ نمایم. باید بین چیزی که در شرایط بحرانی مفید است و آنچه مفید نیست تفاوت بگذارید. پس اینجاست که متوجه می‌شوید که پارکور چه هست و پارکور چه نیست. اگر شما در خیابان کارهای آکروباتیک انجام می‌دهید و هدف دیگری ندارید لطفا به آن پارکور نگویید. حرکات آکروباتیک خیلی پیش از پارکور وجود داشته است.

دیوید بل

عناصر پارکور در تمرین

برای تمرین موفق در پارکور پنج عنصر اصلی فلسفه، تجربه، بدن، ایمنی و ذهن در کنار عناصر فرعی عزم راسخ، ترقی خواهی، ثبات و هوشمندی قرار می‌گیرد. در این بین ذهن مهم‌ترین نقش را دارد، ورزشکار با تمرین بیشتر ارزش و اهمیت هر کدام از این موارد را بیشتر درک خواهد کرد.

تمرین در پارکور یک دوره طولانی است که شامل کلیه اعمال، افکار و احساساتی است که در پیشرفت فرد موثر باشد. تمرین با ذهن، جسم و روح انجام می‌شود.

تراسور کیست؟

مردان حرفه‌ای تمرین کننده پارکور را traceurs و زنان حرفه‌ای تمرین کننده پارکور را traceuses می‌نامند که برگرفته از کلمه trace به معنای تعقیب کردن و پیمودن است.

منبع

برگرفته از مطالب و تصاویر در سطح اینترنت، تجارب شخصی و تعالیم استاد بزرگوار مصطفی صدیق


منتشر شده

در

توسط

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *