نیروی انسانی

به عنوان یک فرد درون‌گرای افراطی، برای من خیلی سخت است که قبول کنم کار کردن با یک تیم نتیجه بهتری خواهد داشت. اما رشد خود را مدیون همان تیم‌هایی هستم که در ابتدا نمی‌خواستم با آن‌ها کار کنم. بدون شک نیروی انسانی و تیم سازی رکن اساسی هر سازمانیست.

فرهنگ آموزش

آموزش به دیگران و راهنمایی همکاران لازمه رشد یک سازمان است. اگر کارمندی دارید که دانسته‌هایش را فقط برای خود می‌خواهد، قبل از اینکه چیز بیشتری یاد بگیرد به فکر شخص جایگزین او باشید.
همچنین از همکار خود بخاطر آموزش‌هایی که به شما می‌دهد تشکر کنید. اگر شما در برابر راهنمایی سایرین جبهه می‌گیرید ممکن است آن‌ها را از آموزش به دیگران دلسرد کنید. این کار می‌تواند در کل سطح سازمان به فرهنگ آموزش لطمه بزند.

ادعای تخصص

ممکن است شما سال‌ها برای دانسته‌هایتان زحمت کشیده باشید، اما اگر شروع کنید آن را به دیگران یاد دهید، واقعا چند روز طول می‌کشد تا دانسته‌هایتان ته بکشد؟
اگر شما نکته‌ای می‌دانید که مشکلی را حل می‌کند، بخاطر آن مدعی تخصص نباشید. متخصص کسی است که همواره در حال آموزش دانسته‌های خود به اطرافیان است و با این حال از این ترسی ندارد که دانشش به زودی به پایان می‌رسد.

پول همه چیز نیست

هنگام انتخاب شغل فقط پول را در نظر نگیرید. یادگیری، آزادی عمل، فرهنگ سازمان، شخصیت شغلی شاخص‌های مهم دیگریست که باید در انتخاب شغل در نظر بگیرید. و مهم تر از همه آن ها هدف و چشم انداز آن سازمان است چرا که شما خواسته یا ناخواسته در تحقق آن هدف دخیل و موثر و مقصر هستید.

مسئولیت پذیری

دسته‌ای از کارمندان را که با وجود آموزش و پیگیری درست جلوی چشمانتان تلاشی برای درست انجام دادن کارشان نمی‌کنند. اخراج کنید.
دسته‌ای دیگر پس از فرا گرفتن کار، در صورتی که پیگیر موضوع باشید آن کار را بدرستی انجام می‌دهند. اما اگر نگاهتان به سمت دیگری باشد، کار پیش نخواهد رفت. اخراج کنید.
کارمندانی هستند که با حس مسئولیت کار سپرده شده را تمام و کمال انجام می‌دهند. بدون آن که به نظارت مستقیم و دائمی نیازی باشد. ولی برای روزهایی که شما نیستید برنامه‌ای ندارند. برای نگه داشتنشان تلاشی نکنید.
دسته‌ای دیگر تمام مسئولیت‌های خود را بدرستی انجام می‌دهند، و پس از اتمام آن بدنبال راهی هستند که کمک‌های دیگری هم به سازمان بکنند. حداقل می‌تواند محیط اطرافشان را منظم‌تر کنند. از آن‌ها تشکر کنید.
کارمندان نمونه، علاوه بر اجرای صحیح مسئولیت‌ها و کارهای نیمه تمام، به همکارانشان نیز کمک و راهنمایی می کنند. آن‌ها می‌توانند مدیران آینده شما باشند، برای آموزش آن‌ها تلاش کنید.
اما دسته‌ای وجود دارند که با رعایت تمامی موارد ذکر شده، پیشنهاد‌های سازنده‌ای به مدیران بالاسری خود می‌دهند که باعث رشد تمام سازمان می شود. آن‌ها ارزش دریافت هر دستمزد و خدماتی را دارند.
من را بسیار خوشحال می‌کند اگر کارمندی داشته باشم که تلاش او از من فراتر رفته و جایگاه من را تصاحب کند.
تبصره: اگر کارمندی قبل از انجام درست مسئولیت‌های خود شروع به راهنمایی بالاسری های خود کرد، او را هم اخراج کنید.

وفاداری

سابقه کار و وفاداری به سازمان مهم است، اگر شما کارمندی دارید که تازه استخدام کرده‌اید و استعداد خوبی دارد، نباید حس کند با ارزش تر از کارمندان با سابقه سازمان شماست، کسی که به صورت پایدار و چندین سال بدون ایجاد مشکل به سازمان شما خدمات رسانده و همچنان در حال ارائه خدمات در حد توان خود است، ممکن است گاهی هم اشتباه کند، یا گاهی روحیه خود را برای کار سخت از دست بدهد، با آن‌ها مثل کارمندی که تازه استخدام کرده‌اید رفتار نکنید.

کارمند اشتباه

هزینه‌های استخدام یک کارمند اشتباه بسیار فرا تر از حقوق و دستمزدیست که به او پرداخت می‌کنید. او از بستر و تجهیزات سازمان استفاده می‌کند، انرژی مدیران خود را طلف می‌کند، سرعت رشد سازمان را می‌کاهد و در مواردی ممکن است تاثیر‌های منفی دائمی بر روی فرهنگ سازمان بگزارد.

احساس آزادی

مدیران باید برای استئفای کارمندان شرایطی در نظر بگیرند، اگر ایده‌هایی برای خودشان دارند به آن‌ها کمک کنند و بدانند که نمی‌توان انسان های توانمند را در سازمان زندانی کرد.


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *